Bosklassen

Dag 1

Vandaag vertrokken de vijfde- en zesdeklassers op bosklassen. Het mooie weer zorgde voor een prachtig uitzicht aan de stuwdam van Gileppe. Vervolgens maakten we kennis met het verblijf. We aten er frietjes, speelden op het terrein, … Nadien brachten we een bezoek aan het kasteel Reinhardstein waar we een opfrissing kregen van de legende Sint-Hubertus. Eens terug in het verblijf hebben we ons geïnstalleerd. Het was een fijne start van de week!

Dag 2

Vanmorgen werden we om 7u30 gewekt met leuke muziek. Een heerlijk ontbijtje stond op ons te wachten, en dat was nodig ook want we zouden maar liefst 11 km gaan wandelen.

Deze uitdaging moesten we niet alleen aangaan. Juf Ellen stond om negen uur al op de parking om ons de hele dag te vergezellen.

Twee leuke en enthousiaste gidsen pikten ons op aan onze herberg en van daar vertrok de tocht.

Na een pittige afdaling kwamen we bij de Hoëgne aan. Dit is een bijrivier van de Vesder die door de vallei stroomt waar wij verblijven. Stroomopwaarts volgden we het kronkelende pad langs en over het kolkende water. Hier en daar bleven we even staan om wat wijzer te worden. We leerden over de verschillende planten in het bos, zagen sporen van everzwijnen en bomen die omvergevallen waren door het geknaag van bevers die een dam aan het bouwen waren. Jammer dat we de beestjes niet aan het werk zagen. De bruggetjes over het water waren splinternieuw. De oude waren immers door de overstromingen in de zomer helemaal vernield. Tijdens de middag kregen we in het bos lekkere broccolisoep en een broodje. Na een deugddoende pauze zetten we onze tocht verder richting ‘la Sapinière’.

Net voor de hevige regenval waren we weer thuis en konden we vriendschapsbandjes en sleutelhangers knutselen, gezelschapsspelletjes spelen en oefenen voor de talentenshow. Dit alles met een lekker vieruurtje erbij en een heerlijk warme douche om te bekomen van onze pittige wandeling.

Moe maar voldaan liggen we ondertussen in ons warme bedje te dromen van wat morgen komen gaat.

Dag 3

Er is alweer een dagje voorbij gevlogen in Sart. Toen we vanmorgen de rollen omhoog trokken, werden we toegelachen door enkele dikke, grijze regenwolken.

Gelukkig zijn wij echte “Die Hards en lieten we ons niet afschrikken door wat water. Om 9u30 trokken we in regenplunje te voet richting centrum Sart. Daar stond een boom van wel 500 jaar oud, een leuk kerkje en leerden we nog heel wat over de geschiedenis van dit pittoreske dorpje. Op de terugweg gingen we zwaaien naar de vrachtwagens op de E42 en werden we vriendelijk toe getoeterd. Dat vonden we geweldig!!!

Na het middageten namen we even platte rust en nadien daalden we af richting de Hoëgne om daar vlotjes te bouwen. In kleine groepjes zochten we takjes, blaadjes, mos, … en mochten we een klein varend kunstwerkje maken. Als afsluiter lieten we de bootjes ook echt te water.

Na al dat werk en een pittige wandeling omhoog hadden we een vieruurtje verdiend. Omdat we al flink wat regen getrotseerd hadden, mochten we van de juffen kiezen of we nog zouden deelnemen aan het bosspel of liever wat knutselden of spelletjes speelden in de polyvalente ruimte.

We sloten de dag af met swingende benen en leuke volksdansen. Even voelden we ons echte Hollywood-sterren

Dag 4

De voorlaatste dag van de bosklassen hebben we ingezet met een zonnetje aan de hemel. Dat vonden we perfect, want er stond een serieuze wandeling naar de Hoge Venen op de planning. Ook deze keer leerden we veel over planten en dieren die je in dit moerassige gebied kan vinden. We vonden haren van everzwijnen en konden perfect zien waar de reetjes gelopen hadden.

Rond twaalf uur kwamen we aan bij een gezellig rond hutje waar we een lekkere maaltijd kregen. Het vlees werd in het midden van de hut gebakken op houtvuur. Een BBQ om “U” tegen te zeggen.

Na het middagmaal werden we verwacht in het bosmuseum voor een leerrijke rondleiding. Na deze boeiende ervaring, haalden we een frisse neus en wandelden we naar de uitkijktoren in de Hoge Venen. Wat een zicht!!!! En alsof dat nog niet genoeg was, zagen we in de verte vier herten het bos uitwandelen

Tegen 16u werden we terug afgezet bij “LSapinière” door de lijnbus. Daar speelden we naar hartenlust op de speelterreinen tot we heerlijke pizza mochten gaan eten als avondmaal.

De talentenshow met tal van optredens was de perfecte afsluiter van een mooie en fijne week Sart-Lez-Spa.

We hebben ons hartje opgehaald en kijken er stiekem heel hard naar uit om mama’s, papa’s, broers en zusjes morgen weer terug te zien.